niedziela, 17 maja 2009

Czym jest zarządzanie? Co każdy lider powinien wiedzieć?

Dzisiaj poruszę kwestie bardzo ogólną, jednak potrzebną. Ostatnio bardzo często mówi się o zarządzaniu. Zarządzanie przedsiębiorstwem, zarządzanie kapitałem ludzkim, zarządzanie czasem. Czym właściwie jest zarządzanie i jak najlepiej wytłumaczyć znaczenie tego słowa?

Zarządzanie to realizacja funkcji zarządzania, aby osiągnąć założone cele dla interesariuszy.

Definicja ta brzmi jak masło maślane. Jednakże nie ma lepszej, która by oddawała istotę tematu. Zarządzanie to realizowanie celów. Pod pojęciem funkcji zarządzania rozumiemy:

1. Planowanie
2. Przewodzenie
3. Organizowanie
4. Motywowanie
5. Koordynowanie
6. Kontrolowanie

Peter Drucker powiedział: "jeżeli nie można czegoś zmierzyć, to nie można tym zarządzać". Oznacza to że zarządzanie sprowadza się do określenia mierzalnych celów, które chcemy osiągnąć, a następnie poprzez organizacje, motywację i koordynację dążymy do osiągnięcia celu. Ostatnią funkcją zarządzania jest kontrolowanie - czyli porównywanie wyników osiągniętych z oczekiwanymi.
Możesz być managerem i zarządzać przedsiębiorstwem. możesz zarządzać ludźmi, możesz wreszcei zarządzać samym sobą, jednak w istocie będziesz realizował funkcje zarządzania. Nie ma znaczenia którym aspektem swojego życia chcesz zarządzać.

4 komentarze:

  1. Zarządzanie firmą to nie tylko wystawianie faktur, ale też dbanie o skrupulatne prowadzenie księgowości, czy właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi. Bez wątpienia, na sukces firmy składa się wiele elementów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. A co z programami, które pomagają w zarządzaniu większą firmą? Jest wiele pozycji na rynku, które zarządzają Twoimi aplikacjami, ułatwiają pracę Twoim podwładnym, pomagajątworzyć siatki klientów. To też wchodzi pod zarządzanie. Chodzi mi np o dynamics 365 pricing, który łączy wszystkie z powyższych.

    OdpowiedzUsuń
  4. O tych sześciu punktach, o których wspominasz to każdy dobry lider oraz szef powinni wiedzieć. Rzadko kiedy porusza się tą kwestię, a szkolenia menedżerskie to już w ogóle w wielu przypadkach. Można sobie zapisać je, wywiesić na tablicy i powtarzać je jak mantrę, bo pokazują czym tak naprawdę zarządzanie firmą jest. Wpis może i krótki, ale treściwy w wiedzę. Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń